Thursday 2 May 2013

Sebut, eja Dan Baca

Mari sebut, eja dan baca
      
 Set 1
  Keluarga  saya


1.        Saya ada ibu.

2.       Saya sayang ibu.

3.       Saya ada ayah.  

4.       Saya kasih ayah.

5.       Keluarga saya sangat bahagia.

Set 2

6.        Hani  ada datuk.

7.        Hani ada nenek.

8.        Mereka kasih akan Hani.

9.        Datuk dan nenek tinggal di kampung.

10.      Datuk dan nenek hidup bahagia .
       
   Mari baca dengan sebutan dan intonasi yang betul.

    Set 1

                    Guru saya

Saya mempunyai seorang guru yang paling saya sayangi. Nama beliau ialah Cikgu Azlina.Beliau seorang yang baik hati dan penyayang.
Cikgu Azlina berasal dari Lenggong Perak  dan mengajar selama 7 tahun di Sek.Keb.Kpg Dato’ Seri Kamaruddin. Suami Cikgu Azlina bekerja sebagai  tentera laut . Cikgu Azlina mempunyai 3 orang anak.
Cikgu Azlina selalu memberi tunjuk ajar kepada saya sehingga saya benar- benar faham akan sesuatu topik.Cikgu Azlina juga merupakan seorang penasihat yang baik.Beliau selalu menasihati pelajar – pelajarnya agar rajin belajar.
Saya bercita-cita ingin menjadi guru seperti Cikgu Azlina. Saya perlu rajin belajar dan Cikgu Azlina merupakan semangat untuk saya berjaya.


               Set 2


          Rumah Saya

Rumah saya terletak di Taman Pegawai Seri Manjung. Rumah saya rumah  banglo.Di dalam rumah saya ada empat buah bilik tidur. Ruang tamu rumah saya dihiasi dengan cantik dan sentiasa bersih. Di hadapan rumah saya pula ada banyak pokok bunga .
Pada hari minggu, kami sekeluarga bergotong-royong membersihkan kawasan rumah. Oleh itu, rumah saya bersih dan kemas.

Mari kita belajar mengeja bersama-sama!







No comments:

Post a Comment