STANDARD
KANDUNGAN DAN STANDARD PEMBELAJARAN ASPEK SENI BAHASA
Standard Kandungan Aspek Seni Bahasa menentukan keupayaan murid mengungkapkan keindahan bahasa , memahami dan menghargai bahasa melalui pelbagai aktiviti pengajaran dan pembelajaran ini secara didik hibur supaya dapat menarik minat murid dan membantu murid lebih berktrampilan serta menghayati kandungan seni bahasa itu. Dalam strategi pengajaran dan pembelajaran seni bahasa, guru harus menetapkan objektif yang perlu dicapai oleh oleh murid dengan merujuk Standard Kandungan dan Standard Pembelajaran Kemahiran Seni Bahasa Yang disediakan .
STANDARD KANDUNGAN SENI BAHASA
Murid patut mengetahui dan boleh melakukan : -
4.1 Menyebut dan memahami unsur seni dalam lagu melalui nyanyian secara
Standard Kandungan Aspek Seni Bahasa menentukan keupayaan murid mengungkapkan keindahan bahasa , memahami dan menghargai bahasa melalui pelbagai aktiviti pengajaran dan pembelajaran ini secara didik hibur supaya dapat menarik minat murid dan membantu murid lebih berktrampilan serta menghayati kandungan seni bahasa itu. Dalam strategi pengajaran dan pembelajaran seni bahasa, guru harus menetapkan objektif yang perlu dicapai oleh oleh murid dengan merujuk Standard Kandungan dan Standard Pembelajaran Kemahiran Seni Bahasa Yang disediakan .
STANDARD KANDUNGAN SENI BAHASA
Murid patut mengetahui dan boleh melakukan : -
4.1 Menyebut dan memahami unsur seni dalam lagu melalui nyanyian secara
didik hibur.
4.2 Mengujarkan bahasa yang indah dan menggunakan bahasa
badan secara
kreatif semasa bercerita secara didik
hibur.
4.3 Mengujarkan bahasa yang indah dan
menggunakan bahasa badan dengan
kreatif melalui lakonan secara
didik hibur
4.4 Melafaz dan memahami puisi dengan intonasi
yang betul menggunakan bahasa
yang indah secara didik hibur.
Contoh Aktiviti:
- Baca pantun dengan sebutan dan intonasi yang betulAnak ikan mati dituba,Menunggang basikal jangan berlumba.Nasihat ibu harus diikut,Naik kapal terbang janganlah takut.Buah pisang diatas peti,Pandu kereta berhati- hati.Namakan kenderaan yang anda ketahui :-1.2.3.4.5.
- Contoh PantunBaca pantun di bawah. Suaikan ayat supaya menjadi pantun dua kerat.Guna joran memancing di muara.Suasana taman nyaman dan tenang.Makan nasi berbuka puasa.Menolong orang setiap masa.Long tolong beli peria.Keluarga Lina sangat ceria.Menguli tepung bukannya senang.Hiburkan hati,hilangkan lara.B) Salin semula pantun dua kerat di atas dengan susunan yang betul.1)2)3)4)Murid (menguasai / tidak menguasai)
No comments:
Post a Comment