Thursday 2 May 2013

Seni Bahasa


STANDARD  KANDUNGAN  DAN STANDARD PEMBELAJARAN  ASPEK  SENI BAHASA

Standard Kandungan Aspek Seni Bahasa menentukan keupayaan murid mengungkapkan keindahan bahasa , memahami dan menghargai bahasa melalui pelbagai aktiviti pengajaran dan pembelajaran  ini secara didik hibur supaya dapat menarik  minat  murid  dan membantu murid lebih berktrampilan serta menghayati kandungan seni bahasa itu. Dalam strategi pengajaran dan pembelajaran  seni bahasa, guru harus menetapkan  objektif yang perlu dicapai oleh  oleh murid dengan merujuk Standard Kandungan  dan Standard Pembelajaran Kemahiran Seni Bahasa Yang disediakan .

STANDARD KANDUNGAN SENI BAHASA

Murid patut mengetahui dan boleh melakukan :  -

4.1   Menyebut dan memahami unsur seni dalam lagu melalui nyanyian secara   
        didik hibur.
4.2   Mengujarkan bahasa yang indah dan menggunakan   bahasa badan secara
        kreatif semasa bercerita secara didik hibur.
4.3  Mengujarkan bahasa yang indah  dan menggunakan bahasa badan dengan
       kreatif melalui lakonan  secara didik hibur
4.4  Melafaz dan memahami puisi dengan intonasi yang betul menggunakan bahasa    
       yang indah secara didik hibur.


Contoh Aktiviti:
  1. Baca pantun dengan sebutan dan intonasi yang betul
    Anak ikan mati dituba,
    Menunggang basikal jangan berlumba.

    Nasihat ibu harus diikut,
    Naik kapal terbang janganlah  takut.

    Buah pisang  diatas peti,
    Pandu kereta berhati- hati.

    Namakan kenderaan  yang anda ketahui :-
    1.
    2.
    3.
    4.
    5.
  2.        Contoh Pantun

    Baca pantun di bawah. Suaikan ayat supaya menjadi pantun dua kerat.

                      Guna joran memancing di        muara.
         Suasana taman  nyaman dan tenang.
                  Makan nasi berbuka puasa.
                    Menolong orang setiap masa.
                  Long tolong beli peria.
                Keluarga Lina sangat ceria.
      Menguli tepung bukannya senang.
                     Hiburkan hati,hilangkan lara.

    B)    Salin semula pantun  dua kerat di atas dengan susunan yang betul. 
    1)
    2)


    3) 


    4)
         
       Murid (menguasai / tidak menguasai)

No comments:

Post a Comment